Kako je u Leicesteru došlo do pada jedne od najsigurnijih modernih letjelica na tržištu?

Prometni stručnjak navodi kako su najizgledniji uzroci stravične nesreće greška u održavanju te sabotaža

Prometni stručnjak Željko Marušić za portal Autoportal.hr napisao je svoju analizu teške nesreće koja se ovog vikenda dogodila u engleskom gradu Leicesteru, a u kojoj je poginulo svih pet putnika iz helikoptera, uključujući i vlasnika istoimenog premijerligaškog kluba.

“Slučajnošću i srećom tragičan pad helikoptera AgustaWestland AW169, vlasnika britanskog nogometnog kluba Leicester City F.C., 61-godišnjeg Vichaija Srivaddhanaprabha, u kojem je ukupno bilo pet osoba, nije bio još tragičniji.

Na parkiralištu u blizini stadiona, gdje se srušio i odmah zapalio, prema dosadašnjim podacima, nije bilo žrtava, a da je letio koju sekundu kraće, sunovratio bi se na nogometni stadion, na kojem su još bili deseci djelatnika. Mogao se, da je letio duže, srušiti i na gradsku četvrt…”, piše Marušić na početku svog komentara.

“Tajlandski milijarder nije slučajno izabrao letjelicu talijansko-britanske tvrtke sa sjedištem u Rimu, koja hi-tech višenamjenske helikoptere, civilno-vojne namjene proizvodi u Italiji, SAD-u i Rusiji (u tvrtki HeliVert, joint-ventureom s Russian Helicopters).

Konkretni je helikopter, koji je prvi let imao 10. svibnja 2012., a u službi je od 2015., srednje kategorije, najveće poletne mase 4800 kg, za 8 do 10 putnika plus 250 kg tereta.”

Kako navodi Marušić, prvi je to helikopter u svojoj klasi koji je uveo elektronički aktivirani uvlačivi slajni trap, a ističe se njegova napredna aluminijsko-kompozitna struktura, te parom najsuvremenijih kompjutorski upravljanih turbovratilnih motora PratWhitney Canada PW210A, snage 1000 KS svaki.

Helikopter je dizajniran tako da zadržava potpunu sigurnost i letne sposobnosti čak i u slučaju da jedan motor otkaže, a sadrži i najsuvremeniju opremu pomoću koje je moguće sigurno noćno upravljanje, automatskog izbjegavanje udara u prepreke, druge letjelice i tlo a stupanj automatizacije, temeljem pravila za instrumentalno letenje (IFR), omogućava najzahtjevnije operacije samo s jednim pilotom.

Čak i u slučaju otkazivanja oba motora, programom autorotacije glavnog rotora helikopter može sigurno sletjeti. Zbog svojih izrazito naprednih sigurnosnih karakteristika i luksuznog dizajna, vrlo tražen od imućnih industrijalaca, kojima su upravo prethodno navedene stavke prioritet.

“Kad se dogodi tragična zrakoplovna nesreća, pravilo svih pravila je da u istrazi treba uzeti sve mogućnosti: od tehničkog kvara (mehaničkog, električnog ili elektroničkog), napajanja gorivom (kvalitete ili manjka, slučajem ili sabotažom), propusta u održavanju i operaciji (slučajem ili sabotažom), do greške pilota i namjernog rušenja helikoptera.

Sve je, dakle, moguće, kao i to da pravi uzrok nikada nećemo saznati. Veliki su ulozi u igri, a povijesna iskustva govore kako je to itekako moguće.

No, sa stručne strane, zbog iznimno napredne i višestruko redudantne izvedbe, koja tolerira oštećenja i greške, čak i cijelih sustava, bez ugrožavanja temeljnih performansi i sigurnosti, tehnički je kvar, čak i ako bude proglašen krivcem, najmanje izgledan”, navodi Marušić.

Zaključno, greška u održavanju, sabotaža pa tek potom greška pilota i tehnički kvar mogući su uzroci pada hi-tech letjelice, koja se zbog svojih karakteristika smatra jednom od najsigurnijima na tržištu, zaključio je prometni stručnjak.
Vijesti.hr
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari