U BIVŠEM „IVEXU“: Večeras premijera monodrame „Down, by Law“ o obiteljima osoba s Down sindromom

Monodrama „Down, by Law“ autorice, redateljice i koreografkinje Mile Čuljak u izvedbi glumice Hrvatske drame riječkog HNK Ivana pl. Zajca Jelene Lopatić, premijerno će biti izvedena u utorak, 15. svibnja, u prostoru Delta 5 (bivša zgrada Ivexa) s početkom u 19.30 sati

Riječ je o projektu nastalom u koprodukciji riječkog „Zajca“ i Umjetničke organizacije koautorska inicijativa OOUR iz Zagreba.

Monodrama je pisana kao impresija razdoblja od rođenja dječaka Borisa, dječaka sa sindromom Down, do trenutka kada je tekst napisan. Borba sa željama, očekivanjima, trajanjima, operacijama i bolestima usađena u višak 21. kromosoma gradila je i posebno roditeljstvo koje je autorica upisivala u novi kod – izvedbeni kod zajedništva.

Autorica monodrame Mila Čuljak, Borisova majka, stremila je ojačanju svakodnevice koja je donijela silinu emotivnog, organizacijskog, njegovateljskog i društvenog balansiranja. U želji da ova priča, kao i Boris, doprinese shvaćanju i podršci zajednice osobama s Down sindromom, tražila je tijelo koje će ju ispisati, isplesti i isplesati, a pronašla ga u Jeleni Lopatić.

Mila Čuljak riječka je izvedbena umjetnica – a ujedno predsjednica Udruge za Down sindrom-Rijeka 21 te koordinatorica projekta “5. ansambl” riječkog HNK Zajca i Grada Rijeke čiji je cilj uključiti osobe s invaliditetom u umjetnički rad Kazališta – koja u svim aspektima svoga rada preispituje način funkcioniranja zajednice, onoga što zajednicu osnažuje i oslabljuje, posebno u slučajevima kada pojedinac intenzivno ovisi o njoj.

Podsjetimo da je HNK Ivana pl. Zajca, u suradnji s Udrugom za Down sindrom – Rijeka 21, postala prva državna institucija koja je pomaknula barijere u socijalizaciji osoba sa sindromom Down, angažiravši, u sklopu radne terapije, troje mladih osoba s Downovim sindromom za rad u biljeterskoj službi.

Time je kao i pokretanjem projekta „5. ansambl“, financiranog sredstavima Europskog socijalnog fonda, a u partnerstvu s Gradom Rijekom i u suradnji s Centrom za odgoj i obrazovanje Rijeka, postalo prvom institucijom u regiji, a možda i šire, koja na ovakav način implementira praksu inkluzivnog kazališta.

Predstava „Down, by Law“ je, kakao kaže autorica, „pedesetpet minuta bliskosti, povezanosti, skrbi, nježnosti i razumijevanja prema svim obiteljima osoba s Down sindromom i svih nas.“

O naslovu predstave, istom kojim je naslovljen film Jima Jarmuscha (u nas preveden „Pod udarom zakona“), Mila Čuljak kaže da je o riječ o izrazu koji ima značenje bliskosti i povezanosti.

„Osamdesetih se godina koristio u uličnom žargonu, a označavao je blisku osobu. Ranije se u zatvorskom žargonu koristio, kaže Jarmusch, za osobu koja bi pri izlasku iz zatvora kontaktirala obitelj zatvorenika s kojim je dijelio ćeliju, te brinula o njima ako je bilo potrebno.»

„Čast da doživim kroz probe barem dio Milinog života i mene je osnažio. A kad se prepustim njenim rečenicama dogodi se katarza. Sa željom da ovom predstavom senzibiliziramo i stvorimo suosjetljivije društvo, želimo poručiti da su sva djeca s poteškoćama u razvoju zaista djeca posebnih mogućnosti. Njihova su srca otvorena prema nama, a sada trebamo otvoriti sebe njima“, kaže glumica Jelena Lopatić.

O tome kako je nastajala glazba za predstavu, njen autor Adam Semijalac ističe: „Mila bi se, u neki kasni sat, snimila kako pjeva uz metronom te mi poslala snimak. Ja bih u nekom trenu dodao glazbu. Pjesme su nastajale od 2013. do 2015., u periodu kada su naš Boris i njegova obitelj proživljavali najteže trenutke. Trenutke o kojima Mila otvoreno progovara u predstavi
“Down, by law”.

U autorskoj ekipi predstave su i dramaturginja Nataša Antulov, kostimografkinja i scenografkinja Mejra Mujičić te dizajner svjetla Alan Vukelić.

Reprize predstave su na programu 16. i 17. svibnja, a onda ponovno u lipnju.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari